Jesteś tutaj
Planowanie cywilne
Planowanie cywilne to przedsięwzięcia planistyczne i organizacyjne oraz przygotowania rzeczowe, wykonywane zwłaszcza poprzez formułowanie planów i programów w zakresie zapobiegania, przygotowania, reagowania i odbudowy, zapewniające osiągnięcie właściwego stanu gotowości cywilnej i zarządzania kryzysowego na każdym stopniu podziału terytorialnego państwa.
Gotowość cywilna jest określeniem natowskim (Civil Preparedness) używanym w dokumentach dla określenia stanu zdolności sektora cywilnego (nie militarnego) w zakresie sprostania warunkom zagrożeń czasu pokoju i wojny.
Tak więc gotowość cywilna oznacza stan zorganizowania społeczeństwa (państwa), jego determinację (wolę) i możliwości (środki i umiejętności), pozwalające na podjecie w określonym czasie, miejscu i zakresie, zorganizowanego, adekwatnego do sytuacji i efektywnego działania zgodnie z przygotowanymi planami lub improwizacji stosownie do zadań wynikających z rzeczywistego zagrożenia.
Cel gotowości cywilnej | Zadania gotowości cywilnej |
Zapewnienie spokojnego i zrównoważonego rozwoju (akceptowanego poziomu bezpieczeństwa) poprzez przygotowanie i utrzymanie wiarygodnych i adekwatnych do zagrożeń zdolności reagowania w przypadku wystąpienia klęski, katastrofy i/lub innego zdarzenia powodującego lub mogącego spowodować sytuację kryzysową. Działania powinny mieć charakter zorganizowany w układzie funkcjonalnym i terytorialnym na wszystkich szczeblach władzy, odpowiednio do zaistniałej sytuacji.Gotowość cywilna jest budowana wyłącznie dla sprostowania sytuacjom wykraczającym ponad akceptowanego poziomu bezpieczeństwa. Rutynowymi sprawami zajmują się służby dyżurne. |
skuteczne administrowanie w sytuacji wykraczającej poza granicę akceptowanego poziomu bezpieczeństwa; wdrażanie i utrzymywanie zdolności reagowania; zagwarantowanie realizacji procesów społecznych i gospodarczych w sytuacji zagrożenia na akceptowanym poziomie; zabezpieczenie racjonalnej i terminowej pomocy ofiarom klęsk i katastrof; zapewnienie wsparcia sektora cywilnego dla wysiłków militarnych i obrony cywilnej podczas działań zbrojnych; racjonalne wykorzystanie zasobów ludzkich, finansowych i materiałowych. |
Zasady gotowości cywilnej | |
Elastyczność | gotowość sprostania każdemu zagrożeniu i w każdych warunkach. Należy zachować margines dla inwencji operacyjnej. |
Funkcjonalność | wykorzystanie zasobów w dowolnej sytuacji na odcinku cywilnym jak i militarnym. Wymaga to ciągłego uaktyalniania dokumentacji i doskonalenia procesu zarządzania kryzysowego. |
Efektywność | to koszt - efekt i umożliwia prowadzenie racjonalnych działań na poziomie minimalnych kosztów ludzkich i finansowo-materiałowych. |
Adekwatność | przestrzeganie wymogu angażowania stosownych zasobów i kompetencji do określonej sytuacji. Gwarantuje to reagowanie na najniższym koniecznym poziomie reagowania. |
Powszechność | włączenie do systemu wszystkich poziomów władzy, instytucji, organizacji i podmiotów gospodarczych oraz wszystkich mieszkańców w tym mieszkańców innych państw na stałe zamieszkujących w Polsce. |
Profesjonalizm personelu | to wysoki poziom wiedzy specjalistycznej, doświadczenie, zdolności mediacyjneitd. Profesjonalizm gwarantuje najlepsze wywiązywanie się z obowiązków, autorytet, wiarygodność i akceptację społeczeństwa. |
Wiarygodność | jest wynikiem skuteczności systemu i może zapewnić (lub nie) akceptację społeczną, ma to szczególne znaczenie zwłaszcza na poziomie lokalnym. |
Akceptacja społeczna | to rezultat profesjonalnych działań. Brak profesjonalizmu i ignorancja w połączeniu z arogancją wywołują skutki odwrotne i znacznie podwyższają ryzyko. |
Gotowość | to możliwości i umiejętności i nie jest to stan jednorazowy. Gotowość to stan osiągany w permanentnej działalności celowej, ciągle modyfikowany i doskonalony. |
Zdolność do improwizacji | umiejętność gwarantująca realizację ciągu uporządkowanych działań w zależności od sytuacji. Z doświadczenia wynika, że im niższy szczebel organizacyjny tym więcej improwizacji. |
Przejrzystość | zapewnienie poprawności struktyr działania w każdych warunkach bez konieczności sprawowania ciągłego nadzoru. Każdy element realizuje swoje zadania i nie stara się wkraczać w kompetencje innych. |
Odpowiedzialność funkcjonalna | oznacza odpowiedzialność organów i instytucji w zakresie sprawowanych funkcji. Poszczególne dziedziny działalności (funkcje) podporządkowane są władzy publicznej niezależnie od poziomu zarządzania. Odpowiedzialność odnosi się do wszystkich funkcji cywilnych istotnych dla gotowości cywilnej. |
Odpowiedzialność terytorialna | odnosi się do realizacji zadań gotowości cywilnej na poziomie jednostek administracyjnych: gmina, powiat, województwo. Jest ona zróżnicowana w zależności od szczebla zarządzania i sytuacji (pokój, wojna). Odpowiedzialność obejmuje wszystkie funkcje na wszystkich poziomach władzy. |
Prymat jednego elementu nad innym, jednej zasady nad innymi jest w systemie niedopuszczalny. Wszystkie są równie ważne, wzajemnie się przenikają i uzupełniają. Każdy element spełnia w systemie ważną, jemu przypisaną rolę. |